Olet sivulla: Etusivu Säännöt Hahmon luonti Hahmon luonti

Hahmon luonti

Tulosta PDF
  1. Kykypisteiden heitto, hahmoluokan valinta, ryhmitys, kokemus ja taso.
  2. Luonteen määritys.
  3. Kansallisuus, uskonto, sukupuoli, ikä ja kotipaikka.
  4. Koulutustausta ja aloitustaidot.
  5. Sosiaalinen luokka ja suvun arvostus.
  6. Tärkeät aikaisemmat tapahtumat.
  7. Hahmon nimi.

 Pelaaja saa jakaa tietyn määrän pisteitä hahmolleen kykypisteiksi. Jaettava pistemäärä selviää heittämällä n10 ja vertaamalla saatua tulosta alla olevaan taulukkoon. Noppaa heitettäessä tulosta voidaan tarkistaa +1:llä, +2:lla tai +3:lla, mutta tällöin pelaaja joutuu ottamaan hahmolleen kuriositeetti vamman, kriittisen vamman tai fataalin vamman. Näiden vammojen laatu heitetään prosenttinopilla.

Taulukko 1. Kykypisteiden määrä

1n10

Pisteiden määrä

1

50

2

54

3

58

4

62

5

66

6

70

7

74

8

78

9

82

10

86

11

90

Taulukko 2. Kuriositeetti vammat

N%

Vamma

01-09

Fobia, korkeat paikat

10-18

Fobia, suljetut ja ahtaat paikat

19-27

Fobia, suuret vedet

28-36

Fobia, metsät

37-45

Fobia, vuoret

46-54

Fobia, avoimet paikat

55-63

Fobia, voimakkaat äänet

64-72

Yltiöpäinen viha

73-81

Yltiöpäinen ihastuminen

82-97

Allergia

98-00

Heitä kriittisten vammojen taulukosta

Taulukko 3. Kriittiset vammat

N%

Vamma

01-04

Fobia, veri

05-08

Fobia, magia

09-12

Jakomielitauti, lievä

13-16

Olento-kompleksi, lievä

17-20

Paranoidi

21-24

Helposti johdateltava

25-28

Legendaarinen henkilöitymä, lievä

29-32

Monty Haul-syndrooma, lievä

33-36

Quijotismi

37-40

Hallusinaatiot

41-44

Alkoholismi

45-48

Värisokeus, lievä

49-52

Värisokeus, vakava

53-56

Huono kuulo

57-60

Reumatismi

61-64

Polio

65-70

Aivomätä, lievä

71-74

Orkinsonin tauti

75-78

Krooninen vilustuminen

79-82

Änkytys

83-86

Laiska

87-90

Lapamato

91-94

Ripuli

95-98

Lammasrutto, lievä

99-00

Heitä fataalien vammojen taulukosta

Taulukko 4. Fataalit vammat

N%

Vamma

01-11

Hermoromahdus

12-22

Jakomielitauti, vakava

23-33

Olento-kompleksi, vakava

34-44

Legendaarinen henkilöitymä, vakava

45-55

Monty Haul-syndrooma, vakava

56-66

Aivomätä, vakava

67-77

Ruskorutto

78-89

Lammasrutto, vakava

90-00

Porkkanakuume

Taulukko 5. Vamman alkuperä

N%

Alkuperä

01-80

Luonnollinen

81-90

Maaginen

91-98

Maaginen, voimakas

99-00

Kuolemattoman kirous

Luonnollinen: Oireet voidaan poistaa jatkuvalla lääkityksellä ja hoidolla. Kuriositeetin poistaminen kestää 3kk ja viikon lääkkeet maksavat 10-60 kp. Kriittisen poistaminen kestää 6kk ja viikon lääkkeet maksavat 100-600 kp. Fataalin poistaminen kestää 12kk ja viikon lääkkeet maksavat 1000-6000 kp.

Maaginen: Voidaan poistaa Paranna hulluus tai Täysparannus –loitsulla.

Maaginen, voimakas: Kuriositeetit vaativat lisäksi vähintään 15 ts. Poista kirouksen ja kriittiset vähintään 20 ts. Poista pahan. Fataalit vaativat vähintään 20 ts. Poista kirouksen ja 25 ts. Poista Pahan.

Kuolemattoman kirous: Ei voida poistaa kuolevaisella magialla.

Henkiset vammat

Fobia, korkeat paikat: Hahmo pelkää suunnattomasti yli kolmen metrin korkeuksia. Pelon voittaminen vaatii hyvän syyn ja onnistuneen viisaustarkistuksen -2 rangaistuksella.

Fobia, suljetut ja ahtaat paikat: Hahmo pelkää suunnattomasti kaikkia tiloja, jotka ovat ahtaampia kuin 3*3*3 metriä. Pelon voittaminen vaatii hyvän syyn ja onnistuneen viisaustarkistuksen -2 rangaistuksella.

Fobia, suuret vedet: Hahmo pelkää suunnattomasti kaikkia puroja suurempia vesistöjä. Pelon voittaminen vaatii hyvän syyn ja onnistuneen viisaustarkistuksen -2 rangaistuksella.

Fobia, metsät: Hahmo pelkää suunnattomasti metsiä. Pelon voittaminen vaatii hyvän syyn ja onnistuneen viisaustarkistuksen -2 rangaistuksella.

Fobia, vuoret: Hahmo pelkää suunnattomasti vuoria. Pelon voittaminen vaatii hyvän syyn ja onnistuneen viisaustarkistuksen -2 rangaistuksella.

Fobia, avoimet paikat: Hahmo pelkää suunnattomasti tiloja joissa taivas on kattona. Pelon voittaminen vaatii hyvän syyn ja onnistuneen viisaustarkistuksen -2 rangaistuksella.

Fobia, voimakkaat äänet: Hahmo pelkää suunnattomasti yli 80 dB ääniä. Pelon voittaminen vaatii hyvän syyn ja onnistuneen viisaustarkistuksen -2 rangaistuksella.

Fobia, veri: Hahmo pelkää suunnattomasti punaista verta. Hahmo ei suostu käyttämään kuin tylppiä aseita. Pelon voittaminen vaatii hyvän syyn ja onnistuneen viisaustarkistuksen -2 rangaistuksella.

Fobia, magia: Hahmo pelkää suunnattomasti loitsuja ja magiaa. Hän ei tietoisesti käytä maagisia esineitä eikä halua olla missään tekemisissä velhojen kanssa. Hahmo ei halua itseensä käytettävän edes parantavaa magiaa. Pelon voittaminen vaatii hyvän syyn ja onnistuneen viisaustarkistuksen -2 rangaistuksella.

Hermoromahdus: Hahmo kärsii jostakin syystä vakavasta henkisestä häiriöstä joka tekee hahmosta ajattelemattoman ja oikukkaan henkilön. Hahmo saa -1 rangaistuksen älykkyyteen ja -3 viisauteen.

Jakomielitauti, lievä: Hahmo kuvittelee olevansa joku toinen henkilö. Tällä kuvitteellisella henkilöllä on sama ryhmitys ja samat kyvyt kuin hahmolla, mutta sen persoonallisuus eroaa täysin varsinaisesta hahmosta. Kuvitteellinen henkilö aktivoituu yleensä stressitilanteissa (taistelu, epäonnistuminen, solvaaminen jne.) jos hahmo epäonnistuu -6 rangaistuksella tehtävässä viisaustarkistuksessa. Hahmon oma persoona palautuu kun stressitilanne on ohi, mutta aikaisintaan yhden kierroksen kuluttua.

Jakomielitauti, vakava: Sama kuin lievä jakomielitauti, mutta kuvitteellinen henkilö on normaalisti aina aktiivinen. Varsinainen hahmo voi aktivoitua vain rauhallisissa tilanteissa ja suotuisassa ympäristössä onnistuneella viisaustarkistuksella 1n6 kierrokseksi per päivä. Pieninkään vastoinkäyminen tai stressi palauttaa kuvitteellisen henkilön.

Olento-kompleksi, lievä: Hahmo kuvittelee olevansa jokin EPH-rodun edustaja tai hirviö. Hänen käyttäytymisensä (ryhmitys ja luonne) vastaa ylensä kuviteltua olentoa, mutta hän voi aina puhua, liikkua ja taistella normaalisti. Kuvitteellinen olento aktivoituu yleensä stressitilanteissa (taistelu, epäonnistuminen, solvaaminen jne.) jos hahmo epäonnistuu -6 rangaistuksella tehtävässä viisaustarkistuksessa. Hahmon oma persoona palautuu kun stressitilanne on ohi, mutta aikaisintaan yhden kierroksen kuluttua.

Olento-kompleksi, vakava: Sama kuin lievä olento-kompleksi, mutta kuvitteellinen olento on normaalisti aina aktiivinen. Varsinainen hahmo voi aktivoitua vain rauhallisissa tilanteissa ja suotuisassa ympäristössä onnistuneella viisaustarkistuksella 1n6 kierrokseksi per päivä. Pieninkään vastoinkäyminen tai stressi palauttaa kuvitteellisen olennon.

Yltiöpäinen viha: Hahmo vihaa jotakin tiettyä olentotyyppiä (yleensä hirviö) yli kaiken. Hahmo hyökkää aina ilman provokaatiota ko. olentojen kimppuun ja jatkaa kunnes olento (olennot) tai hahmo itse on elottomia. Hahmo ottaa kaikissa keskusteluissa puheeksi inhoamansa olennot omia mielipiteitään peittelemättä.

Yltiöpäinen ihastuminen: Hahmo pitää jostakin tietystä olentotyypistä (yleensä eläin tai puoli-ihmisrotu) yli kaiken. Hahmo puhuu lakkaamatta pelkkää hyvää ko. olentotyypistä ja on aina mielin kohdatessaan ko. olentotyypin edustajia.

Paranoidi: Hahmo uskoo, että kaikki ihmiset, puoli-ihmiset ja hirviöt yrittävät vahingoittaa häntä. Ne himoitsevat hänen omaisuuttaan ja henkeään ja tekevät mitä tahansa päästäkseen tavoitteeseensa ja salaa juonivat hänen selkänsä takana. Hahmo ottaa kaikissa keskusteluissa puheeksi omat epäilyksensä eikä peittele omia näkemyksiään.

Helposti johdateltava: Hahmolla on hyvin heikko tahto ja hänellä on tapana totella lähestulkoon ketä tahansa. Hahmo ei saa pelastusheittoa lumousta, komentoa tai ehdotusta vastaan (puhumattakaan mistään voimakkaammasta). Hahmo tottelee ei-maagisia ehdotuksia jos hän epäonnistuu viisaustarkistuksessa ja jos ehdotukseen ei sisälly mitään selkeästi itsetuhoista.

Legendaarinen henkilöitymä, lievä: Hahmo kuvittelee olevansa jokin myyttinen henkilö tai legendaarinen sankari. Tämän kuvitellun hahmon ei tarvitse olla voimakas, mutta se on yleensä hyvin tunnettu hahmo (esim. Thyatiksen ensimmäinen keisari, Loordi Glantri tai Gunzuth Klaaniton). Hahmon ryhmitys ja luonne saattavat muuttua ja hahmo voi kuvitella omaavansa kykyjä, esineitä ja voimavaroja joita hänellä ei todellisuudessa ole. Legendaarinen henkilöitymä aktivoituu yleensä stressitilanteissa (taistelu, epäonnistuminen, solvaaminen jne.) jos hahmo epäonnistuu -6 rangaistuksella tehtävässä viisaustarkistuksessa. Hahmon oma persoona palautuu kun stressitilanne on ohi, mutta aikaisintaan yhden kierroksen kuluttua.

Legendaarinen henkilöitymä, vakava: Sama kuin lievä legendaarinen henkilöitymä, mutta legendaarinen henkilöitymä on normaalisti aina aktiivinen. Varsinainen hahmo voi aktivoitua vain rauhallisissa tilanteissa ja suotuisassa ympäristössä onnistuneella viisaustarkistuksella 1n6 kierrokseksi per päivä. Pieninkään vastoinkäyminen tai stressi palauttaa legendaarisen henkilöitymän.

Monty Haul-syndrooma, lievä: Hahmo kuvittelee olevansa jokin ultravoimakas henkilö. Kuviteltu henkilö on yleensä keksitty ja sekoitus vähän sitä sun tätä (esim. Hyborean kuningas ja Odinin avatar 36. tason gladiaattori-arkkimaagi Frederick XXLVII Mahtava). Hahmon ryhmitys ja luonne saattavat muuttua ja hahmo voi kuvitella omaavansa kykyjä, esineitä ja voimavaroja joita hänellä ei todellisuudessa ole. Kuvitteellinen henkilö aktivoituu yleensä stressitilanteissa (taistelu, epäonnistuminen, solvaaminen jne.) jos hahmo epäonnistuu -6 rangaistuksella tehtävässä viisaustarkistuksessa. Hahmon oma persoona palautuu kun stressitilanne on ohi, mutta aikaisintaan yhden kierroksen kuluttua.

Monty Haul-syndrooma, vakava: Sama kuin lievä Monty Haul-syndrooma, mutta kuvitteellinen henkilö on normaalisti aina aktiivinen. Varsinainen hahmo voi aktivoitua vain rauhallisissa tilanteissa ja suotuisassa ympäristössä onnistuneella viisaustarkistuksella 1n6 kierrokseksi per päivä. Pieninkään vastoinkäyminen tai stressi palauttaa kuvitteellisen henkilön.

Quijotismi: Hahmo kuvittelee arkipäiväisten henkilöiden ja esineiden olevan heroisen fantasiamaailman ihmeitä. Halpa majatalo on upea palatsi, tarjoilija-tyttö on ihana prinsessa, pesuvati on maaginen kypärä ja tuulimyllyt pahoja pilvijättejä. Hahmo käyttäytyy suuren innostuksen vallassa kohdatessaan näitä ihmeitä.

Hallusinaatiot: Hahmo näkee kuvitteellisia vihollisia tai vaaroja ympärillään. Hallunisaatiot aktivoituvat aina kun hahmo joutuu taistelutilanteeseen tai hänen täytyy tehdä kykytarkistus tai pelastusheitto.

Alkoholismi: Hahmo tuntee usein tarvetta nauttia alkoholijuomia ja pyrkii ryyppäämään aina kun siihen on mahdollisuus. Hahmo voi vastustaa kiusausta onnistuneella viisaustarkistuksella. Hahmo voi epäonnistua tarkistuksessa vain kerran päivässä. Ryyppäämisen jälkeisenä aamuna hahmoa vaivaa moraalinen krapula ja hänen on onnistuttava viisaustarkistuksessa -1 rangaistuksella tai hän jatkaa ryyppäämistä (olettaen että hahmolla on mahdollisuus saada alkoholia).

Ruumiilliset vammat

Allergia: Jokin tietty asia tai olento aiheuttaa hahmolle voimakkaan allergisen reaktion. Hahmo aivastelee jatkuvasti ja hänen ketteryytensä ja haarniskaluokkansa kärsii -3 rangaistuksen niin kauan kun allergian aiheuttaja on 30 metrin säteellä. Sopivia allergian kohteita ovat: siitepöly, kukat, tupakansavu, hajuvedet ja karvaiset eläimet.

Värisokeus, lievä: Hahmo on kyvytön erottelemaan kahta perusväriä toisistaan (esim. vihreä ja punainen). -1n4 rangaistus havaintoon.

Värisokeus, vakava: Hahmo on kyvytön erottelemaan värejä ja hän näkee kaiken mustavalkoisena. Hahmo menettää infranäön (jos on) ja saa -1n4 rangaistuksen havaintoon.

Huono kuulo: Hahmo kuulee vain voimakkaita ääniä ja normaalia puhetta ainoastaan alle metrin päästä. Hahmo saa -1n4 rangaistuksen havaintoon.

Reumatismi: Hahmoa vaivaa luiden tuskallinen kolotus ja yleinen heikkouden tila. Hahmo saa -1 rangaistuksen voimakkuuteen.

Polio: Hahmon raajat ovat kiertyneet luonnottomiin asentoihin ja niiden liikeradat ovat rajoitetut. Hahmo saa -1 rangaistuksen ketteryyteen.

Aivomätä, lievä: Hahmon keskushermosto on vaurioitunut. Hahmo saa -1 rangaistuksen älykkyyteen.

Aivomätä, vakava: Hahmon keskushermosto on pahoin vaurioitunut. Hahmon kaikkia kykypisteitä rangaistaan -1:llä.

Orkinsonin tauti: Hahmo kärsii lakkaamattomasta vapinasta ja tutinasta. Hahmo saa -1 rangaistuksen ketteryyteen.

Krooninen vilustuminen: Hahmon nenä vuotaa lakkaamatta, hän köhii ja olo on muutenkin tukala. Hahmo saa -1 rangaistuksen rakenteeseen.

Änkytys: Hahmolla on vaikeuksia ilmaista itseään verbaalisesti. Hahmo saa -1 rangaistuksen karismaan.

Ruskorutto: Hahmo on sairastanut ruskoruton ja jäänyt taudin jäljiltä heikkoon kuntoon. Hahmo saa -1n6 rangaistuksen rakenteeseen.

Laiska: Hahmo on ollut nuorena fyysisesti laiska ja pidättäytynyt ruumiillisista töistä tai treeneistä. Hahmo saa -1 rangaistukset rakenteeseen ja voimakkuuteen.

Lapamato: Hahmolla on matoja, jotka tekevät hänestä heikon. Hahmo saa -1 rangaistuksen rakenteeseen. Lisäksi hahmon on syötävä puolitoistakertainen määrä ruokaa normaaliin verrattuna tai hänen rakenteensa putoaa yhdellä joka viikko.

Ripuli: Hahmolla on vakava ruoansulatushäiriö joka aiheuttaa hänelle tämän kiusallisen tilan. Hahmo saa -1 rangaistuksen rakenteeseen. Hahmo ei voi syödä kuin helposti sulavia ja maustamattomia ruokia ilman ongelmia.

Lammasrutto, lievä: Hahmo on sairastanut lammasruton ja hänen kasvonsa ja kehonsa on rokonarpien peittämä. Hahmo saa -1 rangaistuksen karismaan.

Lammasrutto, vakava: Sama kuin lievä lammasrutto, mutta tauti on jättänyt hahmon heikoksi ja sairaalloiseksi. Hahmo saa -1 rangaistuksen karismaan, voimakkuuteen ja rakenteeseen.

Porkkanakuume: Hahmo on sairastunut porkkanaloisten levittämään ilkeään tautiin. Hahmo saa -1 rangaistuksen kaikkiin kykypisteisiin.

Luonne

Luonteenpiirteiden arvot määrätään ryhmityksen mukaan heittämällä noppaa 12 kertaa. Pelaaja saa sijoittaa heitetyt tulokset haluamallaan tavalla. Esim. L-H hahmo heittää 6+2n6 jokaiseen kohtaan.

Ryhmityksen vaikutus luonteeseen

  • Lainkuuliainen: 6
  • Neutraali: 3
  • Kaaoottinen: -
  • Hyvä: 2n6
  • Neutraali: 2n4
  • Paha: 1n6

Luonteenpiirteet

  • Varovainen/Äkkipikainen
  • Vaatimaton/Ylpeä
  • Rauhallinen/Väkivaltainen
  • Antelias/Ahne
  • Rohkea/Pelokas
  • Hurskas/Jumalaton
  • Anteeksiantavainen/Kostonhimoinen
  • Energinen/Laiska
  • Reilu/Petollinen
  • Luottavainen/Epäilevä
  • Lojaali/Epäluotettava
  • Säännönmukainen/Avomielinen
  • Kansalliset muunnokset
Kansallisuus- ja rotumuunnokset
Ylaruam+2 hurskas, -1 vaatimaton, -1 anteeksiantava, +1 säännönmukainen
Glantri-3 hurskas, -2 säännönmukainen
Ierendi+2 luottava, -2 energinen, +1 antelias
Pohjanperä+2 lojaali, -1 anteeksiantava, +1 rohkea, -1 varovainen
Minrothad-2 antelias, -1 reilu
Darokin-2 antelias, +1 rauhallinen, +1 energinen
Thyatis-2 vaatimaton, -2 rauhallinen, +1 rohkea, +1 energinen
Alphatia+1 energinen, -2 säännönmukainen
Ethengar-1 varovainen, -1 vaatimaton, -1 rauhallinen, +1 rohkea, +1 hurskas
Atruaghin+1 antelias, +1 rohkea, +1 hurskas, +1 reilu
Sind+2 hurskas, -2 energinen, -1 reilu
Haltia+2 rehellinen, -2 vaatimaton, +2 varovainen
Kääpiö-2 luottava, +2 säännönmukainen, -2 antelias
Puolituinen+2 rauhallinen, -2 varovainen, +2 energinen

Kuolemattoman seuraajan muunnokset

Alphatia+2 rauhallinen, +1 energinen
Asterius-1 antelias, -1 anteeksiantava, +3 energinen, -1 reilu, -1 luottavainen
Diulanna+1 rohkea, +1 energinen, -1 anteeksiantavainen, -1 luottavainen
Frey/Freyja+1 lojaali, +2 rauhallinen
Halav-2 vaatimaton, +1 rohkea, +1 reilu
Koryis-1 varovainen, +2 vaatimaton, +2 rauhallinen
Loki-3 rehellinen, -3 säännönmukainen
Odin-1 rauhallinen, +1 rohkea
Pflarr-3 vaatimaton, +1 energinen, +1 säännönmukainen
Tarastia-6 anteeksiantava, +3 reilu, +3 säännönmukainen
Thanatos

-2 rauhallinen, -2 anteeksiantavainen, -3 reilu, -2 lojaali, +4 säännönmukainen

Thor-6 rauhallinen, +3 rohkea, -3 varovainen
Valerias-4 varovainen, -3 vaatimaton, +3 antelias, +1 energinen
Vanya-1 varovainen, -3 rauhallinen, +2 rohkea

 
Viimeksi päivitetty ( 12.05.2007 12:04 )