Olet sivulla: Etusivu Säännöt Hallinta-alueet Luonnonvarat ja kaivostoiminta

Luonnonvarat ja kaivostoiminta

Tulosta PDF

HALLINTOALUEIDEN LUONNONVARAT

Seuraavat taulukot antavat ohjeet hallintoalueiden rikkauksien tyypin ja arvon määrittämiseen Nämä säännöt on luotu korvaamaan alkuperäisiä perheiden lukumäärään pohjautuvia sääntöjä.

Rikkauksien lukumäärä

Tästä taulukosta tulee heittää kerran jokaista 24 mailin hexa ruudun käsittävää maa-aluetta kohti

n%Lukumäärä
01-101 raaka-aine
11-702 raaka-ainetta
71-903 raaka-ainetta
91-004 raaka-ainetta

Esim. Dorfar Herowarf, karameikoslainen markiisi saa kaksi ko. suuruista aluetta ja pelinjohtaja heittää rikkauksien lukumäärän niille. Toiseen tulee neljä ja toiseen taas kolme.

Rikkauden tyyppi

Tämä taulukko määritää rikkauksien tyypin

n%Tyyppi
01-30Eläin
31-80Kasvi
81-00Mineraali

Markiisi Dorfar saa 1. alueeseensa kolme mineraalia ja yhden eläin rikkauden. Eläin ja kasvi tuotteiden määrittämiseen käytetään D&D kirjojen sääntöjä, mutta mineraalien säännöt seuraavat alla.

Mineraalin tyyppi

Tästä taulukosta saa selville mineraalien tyyypin ja ei metallien arvon/kilo.>

n%MineraaliArvo/kg
01-20Suola4 kup
21-30Rikki2 kup
31-50Kalkki2 kup
51-55Ruskohiili6 kup
56-65Kivihiili12 kup
66-69Öljy18 kup
70-89Savi1 kup
90-97MetalliErikoinen
98-00JalokiviErikoinen

Dorfarilla käy tuuri ja hän saa rikkauksikseen yhden metallin (määritellään myöhemmin), jalokiviä ja kivihiiltä.

Mineraalin rikkaus

Tämä taulukko kertoo ei-metalli mineraalien rikkauden

12345678910
Savi50150300500100015002000250030003500
Suola45100200600100014001800220026003000
Rikki357515025062510001400180022002500
Kalkki40100200600100014001800220026003000
Ruskohiili155025050075010001300150017502000
Kivihiili257515025062510001400180022002500

Luvut ilmoittavat yhden työntekijän louhimaa puhtaan mineraalin määrää kiloina viikossa.

Dorfar saa kivihiilen rikkaudeksi 1800 kg/työntekijä/viikko

Malmin tyyppi

Tästä taulukosta selviää metalli malmien tyypit

n%Metalli
01-30Kupari
31-40Tina
41-66Lyijy
67-84Rauta
85-92Hopea
93-97Kulta
98-99Platina
00Adamantiitti

Markiisin metalliksi pelinjohtaja heittää hopean

Malmin rikkaus

Tämä taulukko näyttää malmien rikkaudet ja arvot/kolikko

12345678910
Tina20030050070090012001600200030004000
Lyijy20030050070090012001600200030004000
Kupari10020025030035040050075010002000
Rauta20030050070090012001600200030004000
Hopea255010020030040050075010002000
Kulta1025501002003004005007501000
Platina5102040751002504008001000
Adamantiitti12345710152025
  • Rauta: 100rp=1kp
  • Tina: 200tp=1kp
  • Lyijy: 300lp=1kp
  • Adamantiitti: 1adp=1000kp

Yhden työntekijän viikossa tuottama määrä malmia (puhtaana metallina) kolikkoina.

Dorfarin hopeamalmin rikkaudeksi tulee 400hp/työtekijä/viikko

Jalokivien lukumäärä ja arvo

n%Jalokivikiven arvoviikossa/työntekijä
01-07Agaatti104n10
08-14Kvartsi104n10
15-21Lapis Lazuli104n10
22-28Malakiitti104n10
29-34Obsidiaani104n10
35-40Turkoosi104n10
41-44Kuukivi503n6
45-49Kristalli503n6
50-58Jaspis503n6
55-59Onyksi503n6
60-64Tsirkoni503n6
65-69Verikivi503n6
70-72Aleksandriitti1001n12-1
73-75Meripihka1001n12-1
76-78Ametisti1001n12-1
79-81Koralli1001n12-1
82-84Granaatti1001n12-1
85-87Jade1001n12-1
88-89Akvamariini5001n10-1
90-91Topaasi5001n10-1
92-93Spinelli5001n10-1
94Punakivi1,0001n6-1
95Opaali1,0001n6-1
96Smaragdi5,0001n4-1
97Rubiini5,0001n4-1
98Safiiri5,0001n4-1
99Timantti10,0001n4-1
00Jakintti10,0001n4-1

Huom! Hiomattoman kiven arvo on n. 10% hiotun kiven arvosta.

Dorfarin jalokiven tyypiksi saadaan aleksandriitti

Kaivostoiminta

Kuinka sitten mineraaleja voi hyödyntää? Seuraavat taukot määrittävät minkä arvosta mineraaleja saadaan kaivettua löytyneistä suonista.

Rotujen tuottavuus ja taitotaso

RotuTuottavuusYleinen/maksimi taito
Haltiax0,250/90%
Peikkox0,430/60%
Suurpeikkox0,630/60%
Puolituinenx0,755/90%
Mörköpeikkox0,810/60%
Örkkix0,915/60%
Ihminenx125/125%
Ogrex1,110/80%
Mäkijättiläinenx1,230/60%
Maahinenx1,355/125%
Kääpiöx1,465/125%
Kivijättiläinenx1,550/125%
Vuorijättiläinenx1,7560/125%

Työryhmä ja työnjohtajan vaadittu taito

Työryhmän
suuruus
Työnjohtajan
vaadittu taito

Jokaista 15 hengen ryhmää kohden vaaditaan yksi henkilö jonka taito on vähintään puolet työnjohtajan taidosta. Jos työnjohtajalla ei ole tarvittavaa määrää taitoa, niin työn tuottavuus putoaa vaaditun ja olevan taitojen erotuksen verran prosentteina. Esim Agharin työryhmän suuruus on 30 kääpiötä ja Agharin kaivostoiminta taito on vain 30%. Koska Aghar ei ole tarpeeksi pätevä johtamaan näin suurta työryhmää, niin työryhmän tuottavuus on vain 80% normaalista. Jos työnjohtajalla on johtajuus taito, niin hän voi johtaa yhden tason suurempaa ryhmää kuin normaalisti. Esim. koska Aghar on armoton piiskuri, niin hänellä on johtajuus taito, jonka avulla hän panee työntekijänsä paiskimaan enemmän työtä, jolloin tuottavuus nousee 85%:iin.

115
215
320
425
530
1035
2040
2545
3050
3555
4060
4565
5070
5575
6075
6580
7080

SULATOT

SulattoHintaKokoKapasiteettiKäyttökustannukset
Pieni1000 kp9mx9m45kp/d
Keskikokoinen2000 kp15mx15m2012kp/d
Suuri5000 kp22,5mx22,5m10025kp/d
Valtava15000 kp50mx50m3500350kp/vko

Esimerkki kaivostoiminnasta

Edellä saatujen tulosten pohjalta Dorfarin pelaaja päättää aloittaa kivihiilen, hopean ja aleksandriitin louhinnan. Seuraavassa taulukossa hopeakaivoksen tulot. Lähtötiedot: malminrikkaus=400, tuottavuus=1,4x (kaikki kääpiöitä), Kaksi valtavaa sulattoa

Hopeakaivos
Malminrikkaus400hp
Kaivosmiehet125
Tuottavuus1,4x
Bruttotulo/vko70000
Palkka/hlö/vko10hp
Palkkamenot/vko-1250hp
Sulatot 2kpl-6000hp
Nettotulo/vko54750hp
Nettotulo/kk219000hp

Tästä tuloksesta pitää vähentää verot ja kaivosten esimiesten palkat

 
Viimeksi päivitetty ( 12.05.2007 12:12 )