Olet sivulla: Etusivu Säännöt Muut hahmon kyvyt Tarinoiden kertominen

Tarinoiden kertominen

Tulosta PDF

Tarinankertominen

Tarinoiden kertominen on monissa Mystaran maissa suosittua viihdettä, joissakin jopa taidetta. Taitavia tarinankertojia ylistetään ja heitä palkitaan lahjoilla. Hallitsijoiden suosioon päässeitä parhaita tarinankertojia tiedetään nimitetyn korkeisiin virkoihin ja yllennetyn aatelisiksikin.

Tarina voidaan kertoa vain kerran samalle yleisölle.

Tarinankertomis-arvo: älykkyys + viisaus + karisma + taso

Pelaaja heittää 3n6 ja lisää lukuun tarinankertomis-arvonsa. Jos hahmolla on tarinankertomistaito hän tekee taitotarkistuksen ja saa onnistuessaan lisätä taitotasonsa tarinankertomisarvoon. Eli 3n6 + tarinankertomisarvo + mahdollinen tarinankertomistaidon taitotaso.

ArvoTarinan laatuYleisön suhtautuminen
100 tai ylimestarillinenikimuistoinen kokemus; kertoja ylistetään pyhimykseksi (+4 reaktioihin); kertojaa pidetään perheenjäsenenä ja hänelle annetaan arvokas lahja
90erinomainenyleisö on syvästi liikuttunut; kertoja ylistetään mitä viisaimmaksi henkilöksi (+3 reaktioihin); hänelle tarjotaan ystävyyttä ja suuri lahja
80nautinnollinenyleisö innostunut; kertoja ansaitsee suurta arvostusta (+2 reaktioihin); hänelle tarjotaan anteliasta vieraanvaraisuutta ja lahja
70mielenkiintoinenyleisö on keskittynyt ja asiallinen; kertoja saa osakseen arvostusta (+1 reaktioihin) ja pienen lahjan
60pitkäveteinenyleisö pitkästynyt mutta kohtelias; sosiaalinen kanssakäyminen jatkuu normaalisti ja vieraanvaraisuutta tarjotaan
50 tai allehäpeällinenyleisö on pöyristynyt; ei vieraanvaraisuutta; menettää kokemusta

Tarkistukset
+5perustuu omakohtaiseen kokemukseen
+5sisältää tilanteeseen sopivan moraalisen opetuksen
+1 .. +10tarinaa elävöitetään laululla, soitolla tai magialla
-1 .. -10 yleisö on valmiiksi vihamielinen
+10tarinankertoja on bardi

Tarinan jatkaminen

Jos tarina oli vähintään mielenkiintoinen, tarinan kerrontaa voidaan jatkaa. Heitetään 3n6 ja tulosta verrataan yleisön keskimääräiseen älykkyyteen. Jos tulos on suurempi muuttuu tarina automaattisesti pitkäveteiseksi ja kaikki aiemman tarinankerronnan mahdolliset hyödyt menetetään. Jos tulos on pienempi tai sama kuin keskimääräinen älykkyys voidaan tehdä uusi tarinankertomis-heitto.

Elannon tienaaminen

Hahmo voi tienata taskurahoja tai jopa elantonsa kertomalla viihteellisiä tarinoita. Viihteelliset tarinat eivät vaikuta merkittävästi yleisön suhtautumiseen (ei reaktiomuutoksia, erityistä arvostusta tai lahjoja). Mestarillisesta tarinasta hahmo saa 5 kuparipalaa per henkilö, erinomaisesta neljä, nautinnollisesta kolme, mielenkiintoisesta kaksi ja pitkäveteisestä yhden kuparin. Häpeällisestä tarinasta hahmo ei saa lanttiakaan, mutta muuta merkitystä sillä ei ole.

 
Viimeksi päivitetty ( 12.05.2007 12:16 )